Fietsroute Waterlinie Utrecht-zuid
Heb je zin om de hectiek van de stad even achter je te laten en een uniek stukje Nederlandse geschiedenis te ontdekken? Fiets dan deze route en ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Via deze fietsroute ontdek je de veelzijdigheid van de waterlinie en ontdek je op korte afstand een veelheid aan waterliniehoogtepunten. Wat je zeker niet wilt missen is Fort Vechten, met het interactieve Waterliniemuseum. Ook kom je langs de Plofsluis en fiets je over het Eiland van Schalkwijk. Nergens is het waterlinielandschap zo goed bewaard gebleven als hier met de vele forten, kanalen en Gedekte Gemeenschapsweg. Een bezoek aan het imposante Fort Honswijk is zeer de moeite waard. Wil je even uitrusten kies dan voor een terrasje in het Oude Dorp van Fietsstad Houten of plof neer bij de Laagravense Plassen.
De Nieuwe …
Heb je zin om de hectiek van de stad even achter je te laten en een uniek stukje Nederlandse geschiedenis te ontdekken? Fiets dan deze route en ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Via deze fietsroute ontdek je de veelzijdigheid van de waterlinie en ontdek je op korte afstand een veelheid aan waterliniehoogtepunten. Wat je zeker niet wilt missen is Fort Vechten, met het interactieve Waterliniemuseum. Ook kom je langs de Plofsluis en fiets je over het Eiland van Schalkwijk. Nergens is het waterlinielandschap zo goed bewaard gebleven als hier met de vele forten, kanalen en Gedekte Gemeenschapsweg. Een bezoek aan het imposante Fort Honswijk is zeer de moeite waard. Wil je even uitrusten kies dan voor een terrasje in het Oude Dorp van Fietsstad Houten of plof neer bij de Laagravense Plassen.
De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een verdedigingslinie van 85 kilometer lang en loopt van Muiden tot aan de Biesbosch. Ze bestaat uit 45 forten, 6 vestingen, 2 kastelen, 85 mitrailleurkazematten, ruim 700 betonnen schuilplaatsen en kazematten en ruim 100 militaire sluizen en waterwerken.Â
Neem alvast een kijkje
Dit ga je zien
Startpunt
TOP Laagraven
Ravensewetering
3992 Nieuwegein
Navigeer naar startpunt
De Lunetten
De vier Lunetten, ten zuidoosten van de stad Utrecht, zijn aangelegd tussen 1822 en 1828.
Rietveld Schröderhuis
Het Rietveld Schröderhuis is het meesterwerk van ontwerper Gerrit Rietveld.
Fort bij Rijnauwen
Neem een kijkje op Fort bij Rijnauwen in Kromme Rijn tijdens een rondleiding. Historisch interessant én als natuurgebied van grote waarde.
TOP Fort bij Vechten
Vanaf TOP Fort bij Vechten kunt u wandelen, fietsen en genieten van de Kromme Rijnstreek. Het rivierenlandschap ontmoet hier de Utrechtse Heuvelrug.
Waterliniemuseum Fort bij Vechten
In Waterliniemuseum Fort bij Vechten ontdek je van alles over de verdediging van Nederland door de inzet van water. Je wordt meegenomen in verschillende belevenissen en je kunt zelf de maquette van de Nieuwe Hollandse Waterlinie in stelling brengen.
Fort bij Vechten
Op Fort Vechten is zo veel mogelijk: van festivals tot rondleidingen en van bedrijfsuitjes tot trouwen. Ook vind je er het Waterliniemuseum.
Geboortebos Nieuw Wulven
Plant een boom ter herinnering aan de geboorte van een (klein)kind in Geboortebos Nieuw Wulven. Een blijvende, groene herinnering die meegroeit met een kind.
Het Verdronken Bos
Het Verdronken Bos
Werk aan de Waalse Wetering
Werk aan de Waalse Wetering
Werk aan de Waalse Wetering
Dit Werk is gebouwd in 1875-1878 en omvat een bomvrije remise en een fortwachterswoning.
Het werk was in noodgevallen geschikt voor de huisvesting van maximaal 95 manschappen.
Het fort is vrij toegankelijk en je kunt er genieten van een wijds panorama van het Eiland van Schalkwijk en een wandeling maken naar het vlakbij gelegen Verdronken Bos, waar je via een vlonderpad over het water loopt. Meer informatie: www.staatsbosbeheer.nl
Fort Werk aan de Korte Uitweg
Fort Werk aan de Korte Uitweg
Fort Lunet aan de Snel
Fort Lunet aan de Snel
Fort Lunet aan de Snel
E​nigszins verscholen in het groen, tussen Fort Honswijk en Werk aan de Korte Uitweg, ligt aan de Gedekte Gemeenschapsweg het kleine maar karakteristieke fort Lunet aan de Snel. In dit fort wordt de bijzondere rol van water in onze samenleving en ook de uitzonderlijke eigenschappen van water voor het voetlicht gebracht. Tevens is er op het fort ruimte voor mensen die in deze speciale omgeving andersoortige (groeps)activiteiten willen ontplooien of gewoon willen genieten van de rust en schoonheid in dit gebied. Ook is de buitenwal van het fort opengesteld voor wandelaars.
Het Lunet aan de Snel (1845-1846) is een verdedigingswerk 300 meter ten noorden van Fort Honswijk. Vanuit deze aarden wal kon een aanval op Fort Honswijk vanuit het noordoosten worden weerstaan. Ook kon een gedeelte van de Lekdijk onder vuur worden genomen, dat vanaf Fort Honswijk niet mogelijk was.Â
Fort Honswijk
Fort Honswijk, schitterend gelegen aan de rivier de Lek, is een cultuurhistorisch en landschappelijk icoon. Onderdeel van UNESCO Werelderfgoed de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Dagrecreatiegebied 't Waal – Lekdijk
’t Waal is een dagrecreatieterrein, een verbrede schoorwal langs de noordzijde van de Lek. Het terrein is open aan de waterkant, met een heerlijk strand. Er is geen toezicht. Vrij toegankelijk van zonsop- tot zonsondergang. Â
Honswijkerplas
De Honswijkerplas is een nieuw aangelegde zwemplas (per 1 mei 2014) in de uiterwaarden van de rivier De Lek nabij Tull en ’t Waal. Het gebied grenst aan de bestaande recreatieve oevers Oost en W...
't Waal
’t Waal is een aantrekkelijk oeverrecreatiegebied bij Tull en ’t Waal langs de noordzijde van de Lek.
Prinses Beatrixsluis en Lekkanaal
De Prinses Beatrixsluis is een sluizencomplex die via het Lekkanaal de scheepvaartverbinding tussen de rivier de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal vormt.
Prinses Beatrixsluis en Lekkanaal
De Prinses Beatrixsluis is een sluizencomplex dat in 1938 in gebruik is genomen. Via het Lekkanaal vormt het de
scheepvaartverbinding tussen de rivier de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal.
Ruim 50.000 schepen passeren jaarlijks deze sluis. Vanwege het drukke scheepvaartverkeer is recent het Lekkanaal verbreed en de derde sluiskolk gerealiseerd. Om deze verbreding van de sluiskolk mogelijk te maken zijn 6 objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie verplaatst, drie kazematten, een sluisje, een duikerhoofd en een palengroep.
Plofsluis
De Plofsluis of keersluis bij Jutphaas is een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Plofsluis
De Plofsluis diende om bij oorlogsdreiging snel het Amsterdam-Rijnkanaal af te dammen om te voorkomen dat het water uit de omliggende gebieden bij inundatie via het kanaal zou wegstromen. In 1934 begon men met de bouw van het Amsterdam-Rijnkanaal, dat een verruiming en gedeeltelijke vervanging van het Merwedekanaal inhield. Door de aanleg zou een hiaat in de Waterlinie ontstaan. De Plofsluis vormde hiervoor een oplossing, die aan de ene kant het scheepvaartverkeer niet zou hinderen en aan de andere kant het kanaal snel zou kunnen afsluiten.
De Plofsluis is in principe een bijzondere keersluis, die niet toegankelijk is voor verkeer, al wordt hij blijkens het naambordje Heemstederbrug genoemd. Het is wereldwijd de enige grootschalige keersluis die door ontploffing geactiveerd wordt.[1] Wel bestaan er kleinere constructies volgens hetzelfde werkingsprincipe, de zogenaamde plofduikers.
Boven het Amsterdam-Rijnkanaal ligt een reeks van vijf betonnen compartimenten met een relatief zwakke bodem. In de bakken kon ongeveer 40.000 ton zand, grind of puin worden opgeslagen.[2] Bij oorlogsdreiging werd de bodem opgeblazen, waardoor de inhoud in het Amsterdam-Rijnkanaal zou storten. Het kanaal werd hierdoor afgesloten en het inundatiewater kon niet wegstromen.[2] De sluis is zo ontworpen, dat de zijkanten zouden blijven staan bij de ontploffing, zodat de bodem hersteld kon worden om de sluis nogmaals te gebruiken.[1] Hij is uiteindelijk nooit geactiveerd.
De sluis is ongeveer 70 meter lang, 40 meter breed en 8,5 meter hoog. De bodem lag circa 6 meter boven het kanaalpeil.[2] Het bouwwerk kent één centrale, langgerekte, afgeronde betonnen brugpijler met aan weerszijden een doorvaartopening en eveneens zware betonnen landhoofden. In 1937 werd met de bouw van deze sluis begonnen. De sluis was nog niet klaar toen de Tweede Wereldoorlog in Nederland uitbrak, maar hij is in 1942 voltooid met hulp van de Duitse bezetters.[2][1] Bij de plofsluis werden vier gietstalen koepelkazematten met afwachtingsruimte en een wanddikte van 17 centimeter gebouwd voor de verdediging van het werk.
Fort de Batterijen
Fort de Batterijen is een monumentale evenementenlocatie vlakbij Utrecht.
Down Under
Down Under nabij Utrecht (Nieuwegein) is een unieke locatie voor watersport, recreatie en horeca!
Eindpunt
TOP Laagraven
Ravensewetering
3992 Nieuwegein
Navigeer naar eindpunt
Beschrijving
Deze fietsroute volgt het fietsknooppuntennetwerk, te herkennen aan de groen-witte borden met 2 cijfers. Volg de knooppunten: 33 - 34 - 37 - 38 - 41 - 40 - 39 - 98 - 99 - 01 - 67 - 66 - 64 - 14 - 18 - 16 - 15 - 06 - 68 - 27 - 32.
- 33
- 34
- 37
- 38
- 41
- 40
- 39
- 98
- 99
- 01
- 67
- 66
- 64
- 14
- 18
- 15
- 06
- 06
- 32