Bellopad
Het Bellopad is een enkelvoudige route die loopt tussen Abcoude en Mijdrecht. Ongeveer de helft van het Bellopad volgt het oude spoor van de Haarlemmermeer-spoorlijnen. De Bello is de beroemdste locomotief van deze route: hij rijdt nog steeds, nu op de museum-spoorlijn van Enkhuizen naar Medemblik.
De andere helft doorkruist een zeer gevarieerd landschap vlak bij Amsterdam en Utrecht: een 6-meter onder NAP gelegen droogmakerij, veenafgravingen, langs de Vinkeveense plassen en het schilderachtige rivierengebied rond het Gein. Tussendoor leidt de route langs vier oude stationnetjes, de stelling van Amsterdam met Fort bij Abcoude, het monumentale gemaal De Ruiter, de slotgracht van het verdwenen kasteel Abcoude en een oude vestigingsplaats van de Vikingen.
Het Bellopad nodigt uit tot spoorwandelen, op 20 minuten rijden en treinen van Dam en Dom!
Neem alvast een kijkje
Dit ga je zien
Startpunt:
Oude station van Abcoude, de Witte DameTOP Abcoude, de Witte Dame, Stationsplein 3
1391 GS Abcoude
Navigeer naar startpunt
Startpunt
Oude station van Abcoude, de Witte Dame
TOP Abcoude, de Witte Dame, Stationsplein 3
1391 GS Abcoude
Navigeer naar startpunt
Fort bij Abcoude
Fort bij Abcoude is het oudste landfort van de Stelling van Amsterdam, een belangrijke verdedigingslinie rond de stad Amsterdam. Natuurmonumenten zorgt ervoor dat dit cultuurhistorisch erfgoed behouden blijft.
Het Spoorhuis Vinkeveen
Station Vinkeveen is een voormalig station uit 1915 aan de verdwenen spoorlijn Aalsmeer – Nieuwersluis, Plaatselijk staat het bekend als Het Spoorhuis. Het is 2015/2016 in stijl gerestaureerd en nu beschikbaar voor evenementen en culturele producties.
Eindpunt
Bushalte Centrum in Mijdrecht
Oude station, Rondweg 3A
Mijdrecht
Navigeer naar eindpunt
Beschrijving
Startpunt:
Oude station van Abcoude, de Witte DameTOP Abcoude, de Witte Dame, Stationsplein 3
1391 GS Abcoude
Navigeer naar startpunt
Deze route volgt het wandelknooppuntennetwerk, te herkennen aan de oranje-blauwe borden met twee cijfers. Volg de knooppunten: 83 - 85 - 78 - 79 - 62 - 69 - 86 - 68 - 66 - 63 - 42 - 56 - 37 - 16 - 17.
- 83
- 85
- 78
- 79
- 62
- 69
- 86
- 68
- 66
- 63
- 42
- 56
- 37
- 16
- 17